هیالورونیک اسید و مزایای آن برای پوست

هیالورونیک اسید و مزایای آن برای پوست

با هیالورونیک اسید بیشتر آشنا شوید!

هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است. که در بافت‌های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم و غضروف وجود دارد. این ماده، قوی‌ترین ماده جذب‌ کننده رطوبت و مغذی برای پوست بوده که در بهبود زخم نیز موثر می‌باشد.

بدن انسان تقریباً 15 گرم هیالورونیک اسید دارد که در تمام بخش‌های بدن موجود است و روزانه یک سوم آن تجزیه شده و سنتز (تجزیه مواد برای تولید ماده یا مواد جدید) می‌گردد.

فواید هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار است؛ به علاوه مانعی در برابر میکروارگانیسم‌ها است و به رشد و ترمیم کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده جایگزین مناسبی برای کاهش حجم برخی از نواحی بدن است که دچار چین و چروک و فرورفتگی شده‌اند.

به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست دچار خشکی، پیری، ایجاد چین و چروک و از دست دادن حالت کشسانی بافت خود می‌شود؛ همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند. ماده هیالورونیک اسید موثر در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است و در کاهش عمق چروک‌ها، جوانسازی، استحکام و کشش پوست نقش اساسی دارد. از دیگر فواید این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. کاهش و بهبود چین و چروک‌ پوست
  2. جوانسازی و درخشش پوست
  3. آبرسانی و ترمیم بافت پوست
  4. ایجاد پوستی نرم و لطیف

تزریق ژل هیالورونیک اسید

امروزه بسیاری از انواع ژل یا فیلر قابل تزریق به نواحی مختلف صورت و بدن نیز در کشور موجود می‌باشند که بر پایه هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. این مواد، پس از تزریق، بافت مورد نظر را به افزایش کلاژن و آبرسانی بیشتر تحریک می‌کند. در نتیجه حتی پس از اتمام ماندگاری ژل، فرم و حجم بهتری نسبت به قبل از تزریق شاهد خواهیم بود.

 

مزایای هیالورونیک اسید | پزشک زیبایی اصفهان | دکتر مریم کشاورز

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مریم کشاورز را مشاهده نمایید.

مواد غذایی حاوی ماده هیالورونیک اسید

  • مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت
  • سیب‌زمینی شیرین و هویج
  • آووکادو، آجیل، میوه و دانه‌ها
  • سویا و مواد تهیه شده از آن
  • سبزیجاتی دارای برگ سبز

نقش هیالورونیک اسید در جوانسازی

با گذشت سن، میزان هیالورونیک اسید پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه آن، پوست تدریجاً خشک می‌شود و چروک‌های کوچکی روی پوست ظاهر می‌شوند که به تدریج عمیق‌تر و بارزتر می‌شوند. این تغییرات نهایتاً باعث شل شدن بافت پوست و عمیق‌تر شدن خطوط صورت می‌شوند. هیالورونیک اسید به صورت طبیعی در ساختار بدن انسان وجود دارد و نقش آن حفظ رطوبت در سلول‌های بدن است. هر مولکول این اسید در حدود هزار مولکول آب را حفظ می‌کند که باعث خاصیت کشسانی و ظاهر جوان پوست می‌شود. پس از تزریق با افزوده شدن به بخش‌هایی از پوست صورت که خاصیت کشسانی و جوانی خود را از دست داده، باعث بازگرداندن این علائم پیری می‌شود. همچنین این نوع تزریق می‌تواند در کاستن از آثار جای زخم‌های آکنه، آبله، سوختگی‌ها و غیره مؤثر باشد.

کاربرد هیالورونیک اسید در جوانسازی

این اسید کارایی بسیار زیادی هم در حوزه درمانی و هم زیبایی دارد. می‌توان از کاربردهای آن در حوزه زیبایی به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رفع و از بین بردن چین و چروک‌ها
  2. برجسته کردن لب‌ها
  3. حجم دادن به گونه‌ها
  4. فرم دهی فک
  5. از بین بردن خطوط بین بینی و لب
  6. از بین بردن خط‌ها بین لب و فک
  7. درمان کردن خط‌های اطراف دهان
  8. فرم دهی و تیز کردن چانه
  9. رفع سیاهی زیر چشم و رفع گودی
  10. برطرف کردن خط اخم با هیالورونیک اسید

وظایف هیالورونیک اسید

یکی از وظایف این اسید در بدن، جذب آب مورد نیاز پوست و مرطوب نگه داشتن آن است. بر اثر گذشت زمان و بالا رفتن سن، چربی‌ها و عضله به مرور کاهش می‌یابند و در نتیجه پوست افتاده و شل می‌شود و همچنین با از بین رفتن چربی‌های صورت گونه و لب و چانه و… حجم خودشان را از دست می‌دهند. یکی از بهترین موادی که در تزریق فیلر و چربی برای برگرداندن حجم و از بین بردن چین و چروک‌ها و رفع افتادگی و شل شدن پوست هیالورنیک اسید است.

از دیگر مواردی که جز وظایف هیالورونیک اسید است عبارتند از:

  • رساندن مواد مغذی از جریان خون در بدن به سلول‌های پوست.
  • آبرسانی به پوست.
  • مقابله در برابر آسیب‌های فیزیکی یا شیمیایی

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مریم کشاورز را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر مریم کشاورز (پزشک زیبایی اصفهان):

اسید هیالورونیک چیست ؟

افزایش کلاژن سازی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *