عوامل تشدید انواع اگزما

عوامل تشدید انواع اگزما

بررسی عوامل تشدید انواع اگزما | دکتر مریم کشاورز (پزشک زیبایی اصفهان)

در مطلب امروز سایت دکتر مریم کشاورز عوامل تشدید انواع اگزما را مورد بررسی قرار می دهیم. اگزماها به دو گروه اساسی و بزرگ تقسیم می شوند :

فرم های ارثی اگزما

رایج ترین نوع اگزماها اگزمای اتوپیک می باشد. این فرم از اگزما به Atopic dermatitis معروف است. واژه اتوپی واژه ای است که افراد نه تنها به لحاظ پوستی بلکه علائم دیگری را هم ممکن است در طول زندگی خود پیدا کنند. علائمی مانند قرمزی، خشکی و خارش حتی می تواند از دوران نوزادی شروع شود و ناحیه گونه ها و پیشانی را در بر گیرد. گاهی بی تابی های مکرر نوزاد به علت همین خارش ها است و حتی گاهی نوزاد همین حالات خاراندن را نشان می دهد. حالت این فرم از اگزما معمولا با گذشت زمان تغییر می کند و می تواند نواحی دیگری از بدن را در برگیرد که با مراقبت های لازم می تواند تحت کنترل قرار گیرد.

در برخی افراد با افزایش سن و رسیدن به سن بلوغ میزان ابتلا به اگزمای پوستی کمترمی شود یا ممکن است محدودتر شود ولی این افراد در آینده علائمی از آسم یا تب یونجه را پیدا می کنند.

فرم های غیر ارثی اگزما

فرم های دیگری از اگزما وجود دارد که درماتیت را به صورت غیر ارثی داریم و معمولا فرم های تماسی یا فرم های آلرژیک می باشند که در صورت تماس با مواد آلرژن می تواند این حالت را ایجاد شود. شایع ترین فرم های اگزما در ناحیه دست می باشد و اغلب در افرادی که با شوینده ها یا موادی مانند نیکل یا مواد دیگر که باعث ایجاد حساسیت می شوند بیشتر مشاهده می شود. این حساسیت ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به مقاومت سطح پوست برای جلوگیری از ورود عوامل آلرژن دارد.

عوامل تشدید انواع اگزما | پزشک زیبایی اصفهان | دکتر مریم کشاورز

عوامل تشدید کننده اگزما

خشکی پوست:

در کل مسله ای که می تواند علائم یک اگزما را تشدید کند خشکی پوست است. هرچه فرد پوست خشک تری داشته باشد احتمال اینکه واکنش آلرژیک را داشته باشد یا علائم ایتوپیک را دوباره نمایان کند، بیشتر است. زیرا افراد ایتوپیک پوست خشکی دارند ولی اگر این خشکی مراقبت نشود اگزماها می تواند در این افراد، دوره های تکرار بیشتری داشته باشد.

آب و هوای سرد و خشک:

در فصل هایی مانند پاییز و زمستان استفاده از لباس هایی که می تواند ایجاد حساسیت بیشتری کند به طور مثال لباس های پشمی و لباسی که از مواد مصنوعی در آن استفاده شده، می تواند علائم اگزما را تشدید کند.

استفاده از شوینده ها:

شوینده های مختلفی که باعث از بین رفتن چربی های سطح پوست که محافظ پوست هستند، را از بین می برد می تواند زمینه ساز تشدید حالت درماتیت شود.

مواد تحریک کننده:

مواد غذایی هرچند ممکن است علت اولیه به صورت مستقیم نباشند اما حتما تشدید کننده هستند به خصوص مواد غذایی که به نوعی باعث آزاد شدن هیستامین ها می شود و به طبع می تواند باعث افزایش خارش و علائم درماتیت ها شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مریم کشاورز را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *