علل و علائم بیماری پوست مرغی

علل و علائم بیماری پوست مرغی

بررسی علل و علائم بیماری پوست مرغی | دکتر مریم کشاورز (پزشک زیبایی اصفهان)

بیماری پوست مرغی، یک مشکل پوستی خوش‌خیم است، اما به دلیل تاثیری که بر روی زیبایی می‌گذارد، ممکن است باعث آزار افراد شود. البته بسیاری از متخصصین به جای آنکه این وضعیت را یک بیماری تلقی کنند، آن را جز یکی از انواع پوست محسوب می‌کنند. به هر حال این وضعیت خوشایند همگان نیست و آنانی که به این بیماری مبتلا اند،در پی درمان آن هستند. باید بدانید که این عارضه درمان مشخصی ندارد، اما می‌توان آن را به شکل کامل، از بین برد. در ادامه این مطلب سایت دکتر مریم کشاورز علل و علائم بیماری پوست مرغی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف بیماری پوست مرغی

بیماری پوست مرغی یک بیماری بی‌خطر و عارضه ژنتیکی پوستی است. این بیماری بر روی ظاهر افراد تاثیر گذاشته و ممکن است آن‌ها را آزار دهد. ضایعات پوستی در این بیماری معمولا در پشت بازو، روی گونه‌ها، دست‌ها و ران‌ها، ایجاد می‌شود، البته این به این معنا نیست که دیگر جاهای پوست، از این عارضه در امانند. از آن‌جایی که این بیماری، زمینه ژنتیکی دارد، بیماری شایعی است و در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. در بعضی مواقع به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری و یا نوجوانی این بیماری در افراد مشاهده می‌شود و در بعضی مواقع به وراثت‌های ژنتیکی باز می‌گردد. دلیل نامگذاری این بیماری به پوست مرغی، آن است، که فرد مبتلا به این بیماری، دارای پوستی ملتهب زبر و دانه دانه، شبیه به پوست مرغ، می‌شود. گاها بعضی از مبتلایان به این بیماری، دچار خارش پوست شده و التهاب و قرمزی زیادی را مشاهده می‌کنند.

علل و علائم بیماری پوست مرغی | پزشک زیبایی اصفهان | دکتر مریم کشاورز

دلایل بروز بیماری پوست مرغی

دلیل اصلی پیدایش این عارضه، تجمع کراتین است. این پروتئین پوستی، با تجمع در منافذ پوست، بیماری پوست مرغی را به وجود می‌آورد. به بیان دیگر، کراتین در منافذ پوستی به دام می‌افتد و ورودی فولیکول‌های مو را می‌بندد و سبب ایجاد برجستگی‌های کوچک در آن ناحیه می‌شود. قابل ذکر است که نظریه قطعی، درباره بروز عارضه پوست مرغی و تجمع کراتین وجود ندارد و نمی‌توان به طور حتم این نظریه را اثبات کرد. همچنین برخی از پزشکان معتقدند، که این عارضه پوستی می‌تواند به بیماری‌های ژنتیکی و یا بیماری‌های پوستی مانند درماتیت اتوپیک برگردد. اگر به پوست شما آسیبی رسیده باشد، مانند سوختگی‌های خفیف و یا زخم‌های کوچک ممکن است، دچار این عارضه شوید. محصولات پوستی غیر مناسب نیز، از دیگر عوامل علت‌های ابتلا به این بیماری هستند.

افراد مستعد بیماری پوست مرغی

  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • افراد با پوست روشن
  • مبتلایان به دیابت
  • افرادی که کم کاری تیروئید دارند.
  • زنان باردار
  • مبتلایان به بیماری‌های پوستی مانند اگزما ایکتیوز یا ولگاریس
  • کسانی که به خشکی پوست مبتلا هستند.

علائم بیماری پوست مرغی

بیماری پوست مرغی، از آنجایی که یک بیماری پوستی است، علائم بسیاری دارد، که قابل مشاهده هستند. یکی از این علائم خشکی پوست است که می‌تواند منجر به پوست مرغی شود. خشکی پوست را همچنین می‌توان از دلایل اصلی ایجاد این عارضا دانست. لازم به ذکر است، که بیشتر راه‌های درمان این بیماری، همانطور که در ادامه ذکر خواهد شد، در پی جلوگیری از خشکی پوست، هستند. تغییر رنگ پوست، دیگر علامت بیماری پوست مرغی است.

همچنین برجستگی‌های ریز و خشن پوستی، علامت دیگری است، که در بیماران مبتلا به پوست مرغی مشاهده می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است، مبتلایان به این بیماری با تحریک پوست و خارش مواجه شوند. برجستگی‌ها در زمان خشکی هوا، مانند ماه‌های زمستان وخیم‌تر می‌شود. در بعضی از مبتلایان مشاهده می‌شود، که در قسمت‌های پاها، پشت بازوها و یا باسن، دچار خارش شدید می‌شوند. هنگامی که برجستگی‌ها، خارانده شوند، قرمزتر شده و بیشتر قابل مشاهده می‌شوند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مریم کشاورز را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *